lunes, 6 de junio de 2016

Orice tara-i ca o clasa. Ca o clasa scolara

Sunt (pe lumea asta), "clase de 10", "clase de 7", "clase de 5" si etc.
In Romania s-au predat (in planul scolar oficial), toate profilurile scolare posibile si imposibile, mai putin un singur profil, cel numit "Democratia".
Necunoscand partea teoretica a unei materii, nu ai cum si nu ai ce, pune in practica.
Ce medie poate scoate la profilul "Democratie" o "clasa" careia nu doar ca nu i-a fost introdusa in programa scolara materia asta dar, hai sa zicem asa, nu a fost nici adusa, si nici admisa in "bibliotecile publice", bibliografie adiacenta acestei materii.
Democratia este, ca si o limba straina.
Stim (normal sa stim) cate ceva despre limbile straine care se vantura prin sistemul nostru educativ dar nu avem cum sa stim, despre materii, despre limbi, care nu au fost abordate


Necunoscand teoria unei materii este ca si cum nu am cunoaste gustul, si nici reteta, unei mancari.
Ni se poate prezenta o alta mancare (sa zicem, orice placinta cu branza) drept "alivanca", iar noi, necunoscandu-i nici gustul si nici teoria (reteta, ingredientele) luam drept "alivanca" ceea ce ni se prezinta si in cazul in care e, si in cazul in care, chiar nu e.

Ca o alta analogie pentru intelegerea acestui fapt, putem folosi materia numita "Circulatie rutiera" (o materie relativ noua, creata in ultima suta de ani).
Cunosteau materia "Circulatie rutiera", predecesorii infiintarii acestei materii?
Logic ca nu aveau cum sa se cunoasca ceva  inainte de crearea, de alcatuirea, acelui ceva.
Este, materia asta (Circulatia rutiera) o materie obtinuta prin "convenire".
Prin con-venire intre oameni, intre oameni satui sa se ciocneasca intre ei, la fel de irational precum se ciocnesc intre ei niste bolovani, in plina avalansa.
Dar aparitia materiei "Circulatia rutiera"nu inseamna ca circulatia vehicolelor s-a inventat deodata, sau dupa aparitia contemporanei legislatii rutiere ci inseamna mai ales ca, acest conveniu a fost institutionalizat la nivel global (circulatia functionand dupa aceleasi "principii de baza" pe tot globul), .

La fel si in domeniul politic, nu inseamna ca pana la aparitia acestui conveniu numit "Democratie" oamenii nu relationau intre ei, ci ca relationau in baza teoriei (teoriilor), altor "retete" de relationare sociala.
"Democratia" nu este o materie obligatorie pentru nimeni, pentru ca ratiunea de a fi, a conceptului "Democratie" este in incompatibilitate absoluta cu conceptul "a obliga".
Dar pe cat nu este (si nici nu se pretinde) "materie obligatorie" pe atat pretinde si altor "materii de relationare sociala" sa fie, la fel ca ea, lipsite de obligatorietate.

Din pacate, daca exista o parte a "lumii" care accepta sa puna mana pe carte si sa invete acea "limba straina" numita "circulatia rutiera", si sa si dea examen si, sa il si obtina calificativul "admis", in ce priveste "limba (asta) straina" numita "Democratie", neexistand perceptia nici unei recompense "palpabile", putine persoane si-ar rupe din . . . . si-asa putinul timp spre a-l dedica unui studiu (destul de greu si de voluminos) caruia nu ii vad necesitatea.
Partea proasta, paradoxul, este ca acestei "materii juridice" ii intelegi necesitatea abia dupa ce ai terminat-o de studiat si asimilat.

Din pacate, Democratia este o limba la fel de straina ca si limba "esperanto".
Daca o inveti la perfectie si nu o invata si altii, nu ai cu cine comunica, nu ai cu cine te intelege, si in asa caz, nu te ajuta cat te incurca.
Desi Democratia ar fi cea mai buna solutie, lenea face din oameni, copii la indigo de-ale personajului principal din "Povestea unui om lenes" de Creanga.






No hay comentarios:

Publicar un comentario